Projekt „(Nie)widzialni” w Forum Gdańsk
Projekt „(Nie)widzialni” to ogólnopolska kampania społeczna organizowana przez Fundację StwardnienieRozsiane.info. Celem kampanii jest zwiększanie świadomości na temat niewidocznej niepełnosprawności oraz promowanie otwartości na różnorodne potrzeby.
W ramach kampanii Fundacja organizuje m.in. warsztaty i szkolenia w całej Polsce. Mają one na celu edukację i budowanie zrozumienia dla osób z niewidoczną niepełnosprawnością oraz objawami chorób, które nie są widoczne na pierwszy rzut oka.
Jednym z elementów wypracowanych przez Fundację są opaski projektu „(Nie)widzialni” – proste, dobrowolne narzędzie, które osoby z niewidoczną niepełnosprawnością mogą używać, aby subtelnie zasygnalizować, że mogą potrzebować więcej czasu, pomocy lub zrozumienia w codziennych sytuacjach, takich jak zakupy. Pilotaż tego rozwiązania, realizowany we współpracy z Fundacją, właśnie rozpoczyna się w Forum Gdańsk.
Jak to działa?
Opaski projektu „(Nie)widzialni” to subtelny symbol, który może sygnalizować otoczeniu, że dana osoba potrzebuje wsparcia lub większego zrozumienia w codziennych sytuacjach. Może pomóc w takich momentach, jak:
• przepuszczenie w kolejce, jeśli dłuższe stanie jest trudne,
• zaoferowanie miejsca siedzącego osobie, która tego potrzebuje,
• zrozumienie sytuacji osoby doświadczającej objawów choroby, np. zaburzeń równowagi.
Opaski są dostępne bezpłatnie w punkcie informacyjnym Forum Gdańsk na poziomie +1. Używanie opaski jest dobrowolne, a osoby korzystające z niej nie muszą wyjaśniać swojego stanu zdrowia ani sytuacji związanej z niepełnosprawnością.
Warto jednak pamiętać:
• Opaska nie zastępuje żadnych dokumentów prawnych (np. orzeczenia o stopniu niepełnosprawności).
• Nie daje dodatkowych uprawnień, takich jak możliwość parkowania na parkingach dostępnych, czyli tzw. miejscach parkingowych dla osób z niepełnosprawnościami(„kopertach”).
• Projekt jest na etapie pilotażu. Może się zdarzyć, że nie wszystko zadziała idealnie, ponieważ testujemy rozwiązanie w praktyce. Pilotaż pozwoli lepiej zrozumieć potrzeby użytkowników i wprowadzić ulepszenia na przyszłość.
Dlaczego pilotaż?
Pilotaż pozwala sprawdzić, jak opaski działają w praktyce, oraz zebrać doświadczenia zarówno użytkowników, jak i otoczenia – klientów, pracowników oraz najemców centrum handlowego. Wyniki testu pomogą udoskonalić projekt i lepiej odpowiadać na różnorodne potrzeby.
Każdy z nas może pomóc
Wsparcie nie ogranicza się tylko do osób korzystających z opaski. Jeśli zauważysz, że ktoś w Twoim otoczeniu, niezależnie od posiadania opaski, potrzebuje pomocy – na przykład ma trudności z odnalezieniem drogi, dłuższym staniem w kolejce czy potrzebuje miejsca do siedzenia – Twoja pomoc i życzliwość mogą okazać się niezwykle ważne. Czasem wystarczy zapytać: „Czy mogę w czymś pomóc?”.
Bądźmy uważni na potrzeby innych i twórzmy razem przestrzeń bardziej przyjazną dla wszystkich.
Dziękujemy za Twoją otwartość!